کد مطلب:211047 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

قبل از درس حدیث
تربیت درخشان مكتب جعفری بر مبانی فضیلت و ایمان بود و لذا قبل از شروع به درس حدیث فرمود: دانش را فراگیرید اگر به فرورفتن در خونها و شكافتن دریاها باشد.

فرمود: من دوست نمی دارم جوانی را ببینم مگر آنكه یا محصل باشد یا معلم یا بیاموزد یا فراگیرد.

فرمود: یك حدیث درباره حلال و حرام از یك محدث راستگو بهتر است از تمام دنیا و آنچه در آن است از طلا و نقره.

فرمود: هر كس دانشمند مسلمانی را احترام و تعظیم نماید - تجلیل و تبجیل كند روز قیامت خدا را در حالی ملاقات می كند كه از او خشنود باشد و هر كس فقیه مسلمانی را اهانت كند روز قیامت در ملاقات پروردگارش از او غضبناك است.

عمرو بن ابی المقدام می گوید اولین دفعه كه برای استماع حدیث خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم فرمود:ای ابوالمقدام اول راستگوئی را پیشه سازد و پس از آن حدیث را بشنو و بگو زیرا اگر تو را به راست گوئی نشناسند به سخنان تو اعتبار نمی كنند.

فرمود: علم را به نوشتن زنجیر كنید و به آموختن تكثیر نمائید.

امام صادق (ع) فرمود ای اصحاب من علم را با فضیلت بیاموزید و بیامیزید علم با حلم مفید و مستحسن است در برابر معلم تواضع كنید متعلم را احترام نمائید تشویق كنید - ترغیب و تحریص بعلم آموختن نمائید.

فرمود دانشمند نباید متكبر باشد تا همه بتوانند از او دانش فراگیرند.

علماء و فقها و محدثین باید صبور - حلیم - متواضع - بردبار شكیبا باشند و با هر طبعی سازش نمایند تا بتوانند از دانش خود با آنها بیاموزند.

فرمود علم را برای افتخار و خودنمائی - تنظیم امتعه یا برای جدال و مغالطه فرانگیرید بلكه برای تنویر افكار و هدایت و ارشاد قلوب تحصیل كنید تا بتوانید با فضیلت به دیگران بیاموزید.

فرمود حدیث برای دانستن و دانستن برای به كار بستن است اگر عمل نكنید دانستن شما اثری ندارد بلكه تكلیف شما را زیاد می كند.

فرمود اگر فقط هدف دانشمند دانستن باشد كار سفیهان است بلكه باید دانشمند ترجمان دانش خود باشد.



[ صفحه 190]



فرمود دانش اگر عمل نداشته باشد مانند قطره باران است كه بر سنگ فروریزد بلغزشی از بین می رود آنجا اثربخش است كه قابلیت ارضی باشد.



باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست

در باغ لاله روید و در شوره زار خس